reizen door java en bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van judithbartelen - WaarBenJij.nu reizen door java en bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van judithbartelen - WaarBenJij.nu

reizen door java en bali

Blijf op de hoogte en volg

17 December 2014 | Indonesië, Kuta

Ik ga beginnen aan mijn laatst blog, wat is de tijd snel gegaan! Ik weet nog dat ik ontzettend zenuwachtig was toen het avontuur bijna ging beginnen, hoe ik afscheid nam op schiphol en me de eerste dagen afvroeg waar ik aan begonnen was, maar ondertussen kan ik wel zeggen dat ik heel blij ben dat ik voor deze minor heb gekozen. Ik heb hier ontzettend veel mooie dingen gezien, ervaringen opgedaan en nieuwe dingen geleerd.
De laatste paar weken zijn we bezig geweest met het afronden van het onderzoek. Dit was af en toe nog best een gedoe, omdat het niet duidelijk was wat er van ons verwacht werd, maar het is af en nu wachten we op de beoordeling.
Mijn stage op de tumbuh school heb ik afgesloten met een schoolreisje. De preperatory, middle grade en upper grade gingen op schoolreisje en Merel, Luuk en ik mochten mee. We kwamen aan op een soort boerderij en na een welkomstwoordje mochten we op onze blote voeten mee naar het rijstveld. De kinderen vermaakte zich meteen, want naast het veld was een soort beekje ( gelukkig met schoon water, ik denk dat het voor de irrigatie van de velden was) In het rijstveld liepen 2 koeien steeds rondjes. Achter de koe was een soort plankje gemaakt waar je op kon zitten. Ze gebruiken de koeien om de wortels van de rijst om te ploegen. Nadat bijna iedereen een rondje had gemaakt mochten we rijst gaan planten. Binnen 26 dagen worden er nieuwe rijstplantjes gekweekt, deze worden vervolgens verspreid over het hele veld. Met onze handen en voeten in de modder werd er rijst gepland, ik ben benieuwd of ze ook echt uitkomen want er goed zag het er niet uit hihi. Het duurt 4 maanden voordat de rijst volgroeid is. Na deze 4 maanden word de rijst geoogst, een machine scheidt de rijst van de plant en vervolgens mijn de rijst drogen. Toen de kinderen waren uitgespeeld in het water gingen we terug naar de boerderij. Ik heb leren vlechten met palmbladeren en we kregen nog lunch. Terug op school hadden de leerkrachten cadeautjes voor ons en na een fotoshoot hebben we afscheid genomen.
Overal in Yogyakarta zie je Batik. Dit is een manier van stof bewerken, we besloten om een batik cursus te doen om er achter te komen hoe dat gaat. Je begint met een tekening, vervolgens breng je met een soort pen was aan op de lijnen die wit moeten blijven. Als je hier mee klaar was mocht je de tekening inkleuren, dit ging met en soort ecoline en wattenstaafjes. Erg veel werk dus, maar ook erg leuk om te doen! Over de kleuren moest je was aanbrengen zodat ze zouden blijven zitten als de doek in een bak ging waar je achtergrond kleur werd gemaakt. Als heel de doek gekleurd was, ging hij in kokend water om de was los te weten en tadaa je eigen batik!
Op 2 december kwamen mijn papa en mama aan in Yogyakarta. Het was super leuk, maar ook heel raar. Dat ze kwamen betekende het einde van de stage. De eerste paar dagen verbleven ze in Yogya, ik heb ze de stad en mijn stage laten zien. Samen hebben we een fietstocht gemaakt en hebben we de borobudur bezocht. Het was eigenlijk al heel snel vertrouwd dat ze er waren.
Na een paar dagen Yogya was het tijd om afscheid te nemen van de lieve meiden in het huis. Ik ben heel blij dat we er voor gekozen hebben om in een huis te gaan wonen, we hebben ontzettend veel lol gehad en zijn er voor elkaar geweest als dat nodig was. Ik moest afscheid nemen, omdat ik op reis ging met papa en mama. Binnen 6 dagen zouden we van Yogya naar Lovina ( op Bali) reizen.
Tijdens de reis hebben we de prambanan bezocht, heb ik gezien hoe ze thee, koffie, cacao en rubber verbouwen en hoe het tot exportproduct wordt gemaakt. De hoogtepunten van de reis waren het beklimmen van de bromo en ijen. Bij de bromo was er een hele mooie zonsopgang en de ijen was bijzonder omdat je zwaveldragers ziet. Dit zijn mannen die in de krater van de vulkaan zwavel halen en deze lang smalle bergweggetjes 4 km naar beneden dragen. Daarnaast heeft de ijen als kenmerkt het blauwe vuur. Rond middernacht ontstaat er blauw gas in de vulkaan, door een miscommunicatie met de gids hebben we dit helaas niet kunnen zien.
Aangekomen op Bali zag je meteen verschil met Java. Te beginnen met het geloof. Op Java is 80% moslim en op Bali is 80% hindoeïstisch. Bij bijna elk huis staat een hindoeïstisch offerhuisje. 3 keer per dag brengen de mensen hier een offer naar toe. Daarnaast zie je het aan de kleding die mensen dragen en het is er warmer dan op Java. Onze eerst verblijfplaats was Lovina, een plaats in het noorden van Bali. We hebben dolfijnen gespot, een dagje met de scooter rond gereden en een hoogtepunt voor mij was het vrijlaten van een baby zeeschildpad.
In de buurt van Lovina ligt een opvang voor zee schilpadden. Om te voorkomen dat de eieren worden verkocht voor voedsel en souvenirs kunnen we naar het opvang centrum gebracht worden. ( de mensen krijgen hier meer geld dan in de verkoop) De eieren worden uitgebroed en vervolgens groeien de schildpadjes tot ze 3 maanden oud zijn. Een schildpadje van 3 maanden oud heb ik in de zee mogen zetten. Het was zo bijzonder, ik hoop dat mijn kleine vriendje het redt in de grote zee!
Het was heerlijk rustig in Lovina en eindelijk was er weer zon, echt genieten hier op Bali. Na de bijzondere ervaring met het schildpadden gingen we door naar Kuta. De beroemde badplaats van Bali. Toen we aankwamen zagen we meteen verschil. Het is hier super druk, heel veel winkels en een lange boulevard. We zijn een dagje naar ubud geweest en hebben olifant gereden!! Eerst op een bakje op haar rug, maar later mocht ik achter haar oren zitten. Best spannend, maar ook heel leuk en bijzonder om te doen. Verder geniet ik nog even van het strand, de zon en het lekkere weer want morgen ga ik weer naar huis. Dit was dan ook mijn laatste blog. Iedereen bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en tot snel weer in Nederland!

Liefss

  • 17 December 2014 - 12:02

    Melanie:

    Wat een mooie afsluitende blog lieve Juud! Fijn dat je samen met je ouders nog veel hebt kunnen zien en wat mooi wat je met je 'kleine vriend' gedaan hebt. Geniet nog van je laatste dagje daarzo en tot heel snel!

    Dikke kus, Melanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 16 Sept. 2014
Verslag gelezen: 817
Totaal aantal bezoekers 2651

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 31 December 2014

minor in Indonesië

Landen bezocht: